Wednesday, November 3, 2010

kisah hari semalam

ahlan wa shalan wa marhaban bi kum,

entry kali ni..tentang hari semalam..

yesterday, me and my friends went to Meridian Mall to buy winter boots and other winter stuffs..hoho..plus smlm,amatlah kecewa dgn result Orgo yg teruk disebabkan kecuaian sendiri!!while I was waiting for my friends, I was attracted to this gerai :" We care because He cares" apakah ini?hmm..sebenarnye, sy attracted to movie yg diorg tgh pasang kt tv plasma tuh (bosan tgk barang sume mahal)..hoho..mse tuh..movie tuh tunjuk ade one young lady tgh menjerit2 tarik scarf n muke die..mcm kne possessed..=.='' satu lagi yg menarik perhatian naurah dlm movie tuh was all women in that movie, wearing hijabs. So, as i was getting near to the kedai, there was an old woman came n approached me. 

makcik: Hi dear.
me: hello.
then, tergeraklah hati nk tanye soklan. ( naurah mmg slalu tanye soklan..annoying gle..=.=')

me: I have question.
makcik: what is it? tell me?
me: why are all these women covering their head?
makcik: Oh! this was the time when Jesus came to them. thats why they are all covering their head.
me: ....... (makcik x jwb soklan)
me: whats happening  now? Do they, the Christians, still cover their head?  
makcik: Yes they do dear..esp, in Jordan, in bla..bla..bla...
me: but, is it ok to not cover their head in Christianity?
makcik: At the time when jesus came to them..all cover their head like this.(smbil tunjuk kt tv plasma)..but now, only some people still wear it. ( x menjwb soklan lg)

(basically, movie tuh cte mcm 'the messenger versi bible' then, die start cite psl Jesus kne salib)

me: are all the dialogs/script in the movie, written in the bible? is it old testament or new testament? 
makcik: ohh...yes!!these dialogs are all based on the new testament.
me: ooooo( tersenyum)

me:...so, do u mean only the nuns ( sisters dlm church) cover their head?( sbb x berpuas hati lg..lul)
makcik: no no..some women are still wearing..i dont know what they called it..but yes, some do cover their head.
me:....(confused, sbb makcik tuh x pkai pon..tp die org gereja, n die ckp org dlm tv tuh pkai sbb ikut ajaran jesus..die??erm..)

then die ckp, tp itu dulu..skrg laen..."we can wear whatever we want..it's ok to wear like this(sambil tunjuk diri die)" naurah senyap je..confused lg..otak ligat. then, makcik tuh tanye..bahase ape yg naurah nak? i was like..huh, ape??

me: i can understand english.
makcik: oh..other than that? we have hundreds of different languages.
me: ooo..it's Malay.

then, die bwk naurah dekat blkg tv tuh..ade sorang pakcik tuh kasi head phone. 

me: bismillah.
pakcik: what language?
me: Malay.

then movie tuh bermule....
pakcik tuh pkai headphone jugak..kitorg dgr same2..makcik tuh tanye."can you hear it,dear?" aik..asl x phm satu ape pon..malay ke nih??

me: yes i can hear it..but it's not Malay.
 4 org pakcik and 1 makcik td mule menggelabah..(siyes lawak..mmg korng kne tgk lah..)
pakcik : this is not your language? 
me: no no..this is Arabic..

leka mendengar diorg berdiskusi, kwn2 naurah dh abes shopping..n gerak nk balek..so....
me: i have to go! my friends are waiting for me...thank you very much..
mereka: thank you for spending your time...(semue senyum..then sambung diskusi)

naurah terus berlari dptkn rakan2..dan kami pulang..
fuhh, berdebar2 jgak mse dlm kete...knape Allah hantar ak kt church booth tuh td?? 1st time naurah experience dgn the real Christians..n ahli2 church..

itulah kisah hari semalam.
ma'assalamah~  




1 comment:

  1. kisah seha terbalik dgn kisah ak dalam bas. pakcik driver tye knpe ak pki hijab. tp ak tanak jawab soalan tu. ak tye plak psl christians yg pakai covering jugak. tp die deny, "there's no christians who covers her head". die lupe psl nuns. lol

    ReplyDelete